E-commerce celosvetovo - štatistiky a fakty
Za posledné roky sa E-commerce stal neodmysliteľnou súčasťou globálneho maloobchodu. Ako mnohé ďalšie odvetvia, nákup a predaj tovaru prešli po nástupe internetu podstatnou transformáciou a vďaka prebiehajúcej digitalizácii moderného života teraz spotrebitelia na celom svete profitujú z výhod online transakcií. S rýchlym nárastom globálneho prístupu k internetu a jeho osvojenia, s viac ako piatimi miliardami používateľov internetu na celom svete, počet ľudí, ktorí nakupujú online, neustále narastá. V roku 2022 sa odhaduje, že maloobchodné tržby v e-commerce presiahnu 5,7 bilióna amerických dolárov na celom svete a očakáva sa, že toto číslo v nasledujúcich rokoch dosiahne novú výšku.
Lídri na trhu elektronického obchodu
Používatelia internetu si môžu vybrať z rôznych platforiem na prehliadanie, porovnávanie a nákup tovaru a služieb, ktoré potrebujú. Zatiaľ čo niektoré webstránky sa zameriavajú na B2B (business-to-business) klientov, individuálnym spotrebiteľom sa tiež ponúka obrovské množstvo možností. Od roku 2022 predstavujú online trhoviská najväčší podiel online nákupov na celom svete. Na čele svetového rebríčka internetových maloobchodných webových stránok z hľadiska návštevnosti je Amazon.
Gigant elektronického obchodu so sídlom v Seattli, ktorý ponúka elektronický maloobchod, počítačové služby, spotrebnú elektroniku a digitálny obsah, zaznamenal v máji 2022 viac ako 5,6 miliardy priamych návštev na svojej webovej lokalite .com. Pokiaľ ide o hrubú hodnotu tovaru (GMV), Amazon je na treťom mieste za čínskymi konkurentmi Taobao a Tmall. Obe platformy prevádzkuje skupina Alibaba, popredný poskytovateľ online obchodu v Ázii.
Mobil zvyšuje návštevnosť e-commerce
Jedným z najviditeľnejších trendov vo svete e-commerce je bezprecedentné používanie mobilných zariadení. Koncom roka 2022 predstavovali smartfóny viac ako 70 percent všetkých návštev maloobchodných webových stránok na celom svete a na druhej strane tiež generovali väčšinu online objednávok v porovnaní s počítačmi a tabletmi. Keďže zavádzanie mobilných zariadení napreduje rýchlym tempom, najmä v regiónoch, ktoré nemajú inú digitálnu infraštruktúru, mobilná integrácia bude aj naďalej formovať nakupovanie budúcnosti. M-commerce je obzvlášť populárny v Ázii, kde krajiny ako Čína alebo Južná Kórea generujú viac ako dve tretiny svojho celkového online predaja prostredníctvom mobilných zariadení.
Čo majú spoločné globálni digitálni nakupujúci?
Zatiaľ čo online nakupujúci sa značne líšia v závislosti od ich príslušných regiónov na celom svete, existujú všeobecné ukazovatele, ktoré pomáhajú pochopiť základné správanie digitálnych spotrebiteľov. Popredné trhoviská slúžia ako zdroj inšpirácie a primárne miesto na vyhľadávanie produktov online pred samotným nákupom. Aj keď je online nakupovanie menej interaktívne ako v obchode, online nakupujúci oceňujú jednoduchosť a flexibilitu e-commerce. Pokiaľ ide o preferencie doručenia, doručenie produktov domov je v porovnaní s inými možnosťami vyzdvihnutia najobľúbenejším spôsobom prijímania online objednávok.
Vo sfére Business-to-Consumer (B2C) patria móda a spotrebná elektronika medzi popredné e-commerce vertikály k dnešnému dňu a prispievajú k najväčšiemu podielu online maloobchodného predaja.
Zdroj: statista.com