Inštalácia aplikácie NextCloud
NextCloud je výkonný open-source nástroj na správu a synchronizáciu súborov, ktorý môžete jednoducho nainštalovať pomocou automatického inštalátora aplikácií v HostCreators webAdmine.
Veľkú výhodu vidíme aj v mobilnej aplikácii NextCloud. Tu môžete mať prístup k súborom aj cez Váš mobilný telefón či tablet a mať všetko na jednom mieste.
Nižšie v článku tiež nájdete 9 dôvodou prečo používať NextCloud na svojom webhostingu alebo virtuálnom servery.
Inštalácia aplikácie NextCloud cez HostCreators
- Otvorte webovú stránku HostCreators a prihláste sa do svojho účtu pomocou prihlasovacích údajov, ktoré ste dostali pri registrácii webhostingu.
- Prejdite do administrácie webhostingu tzv. WebAdmin a kliknite na dlaždicu Inštalácia aplikácií.
Kliknite na aplikáciu nextCloud v našom inštalátore
Nastavenie inštalácie nextCloud
- Vyplnte povinné polia a nastavenia
- Nezabudnite si niekde uložiť administrátorské username a password
- Po vyplnení všetkých povinných polí a nastavení kliknite na Uložiť.
- Automatický inštalátor vykoná proces inštalácie.
- Tento krok môže trvať niekoľko minút. O jeho konci budete informovaný emailom.
- Po úspešnom dokončení inštalácie sa zobrazí odkaz na vaše nové NextCloud rozhranie a na administračný panel.
Verzie PHP
Po inštalácii sa môže stať že máte nastavenú zlú verziu PHP. Aktuálny inštalátor podporuje php verziu 7.3 - My sme v nastavení nechali najvyššiu verziu 8.1 - takže ju treba zmeniť na tú čo podporuje. Ako zmením PHP verziu si môžete pozrieť v článku Zmena nastavenia verzie PHP.
Dokončenie inštalácie NextCloud
- Kliknite na odkaz/linku kde ste dali NextClound inštalovať. My sme ju mali dali nainštalovať na subdoménu nextcloud.hostcreators.sk Vy ju samozrejme budete mať na svojej doméne resp. subdoméne.
Prihlásenie administrátora
- NextClound Vás po prvom spustení požiada o vyplnenie nového administrátorského mena a hesla.
- Prejdite procesom počiatočného nastavenia (napríklad pridanie používateľov alebo synchronizácia úložiska).
- Viac o samotnej aplikácii a jej perfektných možnostiach nájdete na https://nextcloud.com/
A je hotovo - Nainštalované.
Po vykonaní týchto krokov budete mať funkčný NextCloud na svojom webhostingu HostCreators. Teraz môžete spravovať svoje súbory, synchronizovať ich medzi zariadeniami a zdieľať ich s ostatnými.
Ak narazíte na problémy, podpora HostCreators vám rada pomôže.
9 dôvodou prečo používať NextCloud
Aplikáciu NextCloud by sme využívali najmä na organizáciu a správu svojich osobných aj pracovných súborov. Tu sú niektoré funkcie, ako by sme NextCloud používali:
1. Bezpečné úložisko pre súbory na Slovensku
- Osobné dokumenty: Ukladali by sme dôležité súbory, ako sú účty, zmluvy alebo skeny dokladov, aby sme k nim mali prístup odkiaľkoľvek.
- Fotografie a videá: Zálohovali by sme rodinné fotografie a videá s možnosťou vytvárania organizovaných albumov.
- Pracovné súbory: Uchovávali by sme projekty, prezentácie alebo pracovné dokumenty na jednom mieste.
2. Synchronizácia medzi zariadeniami
- NextCloud by sme používali na synchronizáciu súborov medzi notebookom, mobilom a tabletom. Dokumenty, na ktorých by sme pracovali napríklad v práci, by sme mohli jednoducho otvoriť doma bez nutnosti manuálneho prenášania.
3. Spolupráca v tíme
- Zdieľanie súborov: Jednoducho by sme zdieľali súbory alebo celé priečinky s kolegami či klientmi cez odkazy, ktoré môžu byť zabezpečené heslom.
- Online úprava dokumentov: Vďaka integrácii s nástrojmi ako Collabora Office alebo OnlyOffice by sme mohli upravovať dokumenty priamo v cloude, čo je ideálne pre tímovú spoluprácu.
4. Kalendár a úlohy
- Kalendár: Organizovali by sme pracovné a osobné stretnutia, pričom synchronizácia s mobilom by zaručila, že nezmeškáme žiadny termín.
- Úlohy (Tasks): Vytvárali a sledovali by sme zoznamy úloh, napríklad pripomienky na dôležité projekty.
5. Zdieľanie multimédií
- Hudba a videá: Mohli by sme si vytvoriť vlastný multimediálny server, ktorý umožňuje prehrávať hudbu alebo videá priamo z úložiska cez prehliadač alebo aplikáciu.
- Fotografie: Zdieľali by sme albumy s rodinou či priateľmi bez nutnosti nahrávať ich na sociálne siete.
6. Zabezpečenie a kontrola prístupu
- NextCloud umožňuje nastaviť, kto má k súborom prístup, aké práva má (len čítanie, úprava) a zabezpečiť dáta dvojfaktorovou autentifikáciou.
- Využívali by sme šifrovanie súborov pre maximálnu ochranu citlivých informácií.
7. Automatické zálohovanie
- Automaticky by sme zálohovali dokumenty a fotografie z telefónu, aby sme sa nemuseli obávať ich straty.
- Synchronizácia s inými cloudovými službami, ako je Google Drive, by nám umožnila zálohovať alebo prenášať dáta.
8. Pluginy a rozšírenia
NextCloud má množstvo doplnkov, ktoré by sme mohli používať podľa potrieb:
- NextCloud Talk: Na videohovory a chat v reálnom čase.
- Passman: Na správu hesiel.
- Bookmarks: Na organizovanie a zdieľanie webových záložiek.
- Forms: Na vytváranie formulárov, podobne ako Google Forms.
9. Vlastný cloud
- Ak by sme mali vlastný virtuálny server, využívali by sme NextCloud ako plne kontrolované riešenie, kde by sme si mohli byť istí, že naše dáta zostanú v našich rukách a nebudú uložené na serveroch veľkých korporácií.
Spätné nastavenie nainštalovanej aplikácie NextCloud
- Hlavné nastavenia nainštalovanej aplikácie nájdete vo vašich inštaláciách aplikácií
- Prejdite do WebAdminu a kliknite na Inštalácia aplikácií.
- Potom na dlaždicu Nainštalované aplikácie
- Kliknite na Ozubené koliesko pri aplikácii